Gescheurde schouderpees

Een gescheurde schouderpees kan ontstaan zijn door een val. Ook herhaaldelijk kracht zetten of het uit de kom schieten van de schouder kan een oorzaak zijn. De pijn wordt vaak als dof omschreven en doet zeer met heffen van de arm. De pijn kan echter ook schietend van karakter zijn met krachtsverlies.

Behandeling en herstel

Kleinere scheuren behoeven geen operatieve behandeling. De pijn en ontsteking kunnen bestreden worden met medicijnen. U kunt de schouder een paar dagen rust geven, eventueel met een draagdoek. Daarna moet de schouder bewogen worden om de spieren te versterken, dit kan onder begeleiding van een fysiotherapeut. Als de klachten aanhouden kan er een corticostero├»den injectie gegeven worden. Het aantal injecties is beperkt omdat de medicatie een verzwakking van de pees kan geven wat de scheurvorming kan doen toenemen. De betrokken spier kan in conditie achteruit gaan en de scheur kan groter worden. De spier waaraan de pees vast zit kan bij afscheuring van de pees letterlijk gaan vervetten. In het algemeen is het advies bij een volledig afgescheurde schouderspier om deze te hechten. Hoe slechter de conditie van het spierweefsel, des te matiger het functionele herstel na een operatie. De prognose van een succesvolle operatie wordt op termijn slechter. Het is wel een ingreep met een langdurig herstel. Dit kan via een kijkoperatie of een open operatie zijn. Wanneer er voor een kijkoperatie wordt gekozen, kan het alsnog nodig zijn de schouder tijdens de operatie open te leggen.