Arthritis

Het grootste probleem is de degeneratie van het gewrichtskraakbeen dat de gewrichtsuiteinden bedekt. Dit resulteert in plaatsen in het gewricht waar de bot op bot tegen elkaar komen. Botsporen rond het gewricht kunnen zich gaan vormen.  Artritis wordt gekarakteriseerd door excessieve en vroegtijdige slijtage van het kraakbeen die de "kussenfunctie" vervult voor het botoppervlak in een gewricht. Het kan veroorzaakt worden door meerdere omstandigheden: zoals excessieve belasting van het bot, het hebben van overgewicht of hormonale storingen. Fracturen in het gewricht skraakbeen, instabiliteit van de banden van het kniegewricht en meniscusproblematiek. Het kan ook erfelijk zijn. Mensen met zogenaamde "x-benen" of "o-benen" zijn vatbaar voor artritis in de knie. Het ontwikkelt zich in de loop der jaren. De karakteristieke symptomen van artritis zijn: het gewricht kan niet langer het gewicht hanteren zoals voorheen, moeilijkheden met het volledig buigen of strekken van het gewricht, irritatie/ pijn en "opwarmen". Het is ook zeer gewoonlijk dat het lijkt alsof het beter gaat met het gewricht voor een bepaalde periode echter de symptomen keren simpelweg later terug. Meestal is de knie pijnlijker na activiteiten. In het begin van het proces zult u merken dat 'bewegen' de pijn verminderd, mar na enige tijd zitten voelt de knie stijf en pijnlijk aan. In een later stadium kan de pijn dusdanig worden, dat deze het A.D.L. (Activiteiten Dagelijks Leven) gaat be├»nvloeden of zelfs het slaapritme. De pijn komt niet van het gewrichtskraakbeen, want deze is niet voorzien van zenuwuiteinden. Er is nog steeds wat verwarring over waar de pijn vandaan komt.

...