AC luxatie

De ac-luxatie van de schouder kan veroorzaakt worden door een val of een directe klap op de schouder. Het kan zich uiten in drukpijn, zwelling en een instabiel gewricht. De ernst van de luxatie is onder te verdelen in 3 gradaties.

Behandeling en herstel

Graad 1 en 2:

Als eerste hulp tegen de pijn en de zwelling is het aan te raden uw schouder gedurende vijftien tot twintig minuten te koelen met ijs of een ‘coldpack’. Leg het ijs niet rechtstreeks op uw huid (kans op bevriezing van de huid), maar doe er een handdoek of T-shirt tussen. Absolute rust is voor de arm echter niet nodig, maar bij hevige pijnklachten kan de arm 1 of 2 weken ondersteund worden met een draagdoek. Als het gaat, kunt u al vanaf het begin de arm steeds meer gaan bewegen, zonder deze te belasten. Wanneer dat goed gaat, kunt u de arm langzaamaan steeds meer belasten. Er zijn geen speciale oefeningen, activiteiten of bewegingen die de genezing kunnen helpen. Het normale genezingsproces duurt een tot drie maanden.

Graad 3

Meestal wordt ervoor gekozen om niet operatief te behandelen. In sommige gevallen komt u in aanmerking voor een vroegtijdige operatieve behandeling. Bij sportieve personen, mensen die zware arbeid verrichten of bij een onvoldoende goed resultaat bij aanpassingen, oefeningen en medicijnen zal een operatie overwogen worden. Bij de operatie wordt het sleutelbeen weer in zijn normale positie gebracht met behulp van synthetisch hechtmateriaal of het gebruik van een plaat of schroeven